Matérialité des technologies médiatiques : les séminaires du CRICIS

L’axe 4 du Centre de recherche interuniversitaire sur la communication, l’information et la société (CRICIS), Épistémologies critiques en culture et communication, entamera son cycle annuel de séminaires le vendredi 28 septembre prochain avec une séance intitulée « Matérialité des technologies médiatiques ».

Consultez le calendrier d’activités du CRICIS à http://www.cricis.uqam.ca/calendrier/.

Vendredi 19 octobre 2018
9 h 30 à 12 h 30
Pavillon Judith-Jasmin, local J-2625, et Université Laval, local DKN-3244
Les interventions seront suivies par une discussion animée par Martin Bonnard, doctorant en communication (UQAM) et membre du CRICIS.
Événement Facebook

Les conférences

Bill Buxton : Harold Innis’s Communication Project: Myths, Milestones, and Missed Opportunities

• Harold Adams has been acknowledged as one of English Canada’s pre-eminent intellectual figures. Yet accompanying this recognition has been a strong undercurrent of mythologization, which has  served to limit our understanding of his contributions. After identifying the most common myths that have come to define Innis’s activities and scholarship, we will offer an alternative interpretation of how the trajectory of his thought can be understood. This will involve an examination of his work on communication, with particular reference to some of his lesser known writings. We will contest the claims that his engagement with communication was largely confined to the final decade of his life, that he worked on this subject in embattled isolation, and that what he produced was greeted with indifference if not scorn.

Notice biographique
William J. Buxton is Professor Emeritus of Communication Studies at Concordia University and professeur associé au Département d’information et de communication à l’Université Laval. He holds an Honours BA from the University of Alberta (psychology) an MA from Oxford University (politics and philosophy) an MSc (Econ.) from London University (political sociology), a Dr. rer.pol. from Die Freie Universität Berlin (political economy), and was a post-doctoral fellow at Harvard  University. He has been the recipient of a Rhodes Scholarship, two DAAD (German Exchange) Fellowships, a Shastri (Canada-India) Fellowship, and has served as scholar-in-residence at the Rockefeller Archive Center. Editor of a number of works related to Harold Innis, he has also written over eighty articles, book chapters, and reviews in the area of intellectual, media, and cultural history. Supported by a SSHRC Insight grant, he is currently doing research on the history of the Toronto School of Communication, and is writing an introduction to the 3 rd edition of Innis’s Empire and Communications, to be published by the University of Toronto Press.

Références bibliographiques
Innis, H. A. (1944). On the Economic Significance of Culture. The Journal of Economic History, 4(Supplement: The Tasks of Economic History, December), 80-97.
Buxton, W. (2004) The ‘Values’ Discussion Group at the University of Toronto, February-May, 1949. Canadian Journal of Communication. 29(2), 187-191, 193-197.
Innis, H. A. (1951). Industrialism and Cultural ValuesThe American Economic Review, 41(2, Papers and Proceedings of the Sixty-third Annual Meeting of the American Economic Association, May, 1951), 201-209.

Artur Alves : Théorie critique et philosophie de la technique : la praxis de la technique selon Feenberg

• Cette présentation portera sur trois concepts fondamentaux de la théorie critique de la technique de Andrew Feenberg : la notion médiatrice de code technique, la théorie de l’instrumentalisation et la rationalisation démocratique. Ces éléments nous permettron  de mettre en évidence la place de la pensée de Feenberg dans la généalogie de la théorie critique et de la philosophie de la technique (notamment Heidegger et Ellul).

Notice biographique
Artur Matos Alves est actuellement professeur à l’Université TÉLUQ. Il est titulaire d’un doctorat en communication, systèmes et technologies de la Nouvelle Université de Lisbonne (NOVA), avec une thèse sur les impacts sociaux et politiques des technologies émergentes.

Références bibliographiques
Feenberg, A. (2014).  Vers une théorie critique de l’Internet. tic&société, 8(1-2), 31-56.
Feenberg, A. (2017). La réalisation de la philosophie : Marx, Lukács et l’École de Francfort. Philosophie, 133(2), 52‑67.

Le CRICIS a pour principale mission d’analyser les rapports entre communication, information, culture et société à partir de la mobilisation de perspectives critiques, et ce, tant au Québec et au Canada, qu’à l’international. Comprenant quatre axes, Mutations de la culture et des médiasBig Data et surveillanceCommunication, médias et démocratie et Épistémologies critiques de la culture et de la communication, le CRICIS organise divers événements, dont ce séminaire mensuel qui porte sur les relations entre études consacrées à la communication et à la culture et perspectives critiques. Le séminaire est ouvert à l’ensemble des membres de la communauté scientifique.

ÉvénementsRecherche